woensdag 7 september 2011

Week van 5 september



Ik mag het waarschijnlijk niet zeggen, maar ik hou van het weer van de voorbije dagen. Een zonnetje, af en toe een bui, koele ochtenden en in de lucht die geur van de herfst. hmmmmm.

Het is ook dé tijd van het jaar dat de pompoenen overal beginnen te verschijnen. Ook in mijn tuin, alleen willen ze maar niet kleuren. Gelukkig bracht het bezoek van afgelopen weekend drie kastaars mee. En die moesten dus verwerkt worden. Voornemens voor deze week: nog eens echt mijn weekmenu volgen en veeeeeeeel groenten eten. Stand van zaken opdenbuiten na twee dagen in het weekmenu: veel groenten, geen vlees en geen gezaag aan tafel. Yes!

Maandag: geroosterde groentencalzone. Geïnspireerd door een recept van Donna Hay uit haar Seizoenskookboek, maar een beetje aangepast. Pompoen, rode ui, courgette en tomaat in een bakblik. Kruiden met zeezout, zwarte peper, venkelzaad en korianderzaad. Besprenkelen met olijfolie en een half uurtje in de oven laten roosteren. De pompoen moet doorprikbaar zijn. Schep de groenten op een vel bladerdeeg en vouw toe. Nog lekkerder als je nog een geitenkaasje verdeelt over de groenten. Bestrijk met opgeklopt ei en stuur weer een half uurtje naar de oven. Wij aten het met een linzensalade met erwtjes en een mosterddressing.

Dinsdag: Huevos rancheros. Met de drie dames die in het voorjaar ons gezin vervoegde hebben we een behoorlijke eiermachine in huis gehaald. Elke dag drie eieren, daar moet creatief mee omgegaan worden. Af en toe een doosje weggeven aan niet kippen bezitters, veel cake en taart bakken en ijverig zoeken naar nieuwe eiergerechten. Huevos rancheros stond al langer op mijn lijstje "eens te maken", maar ik moest er nog eens aan denken dankzij de eieren in tomatensaus van Photocopy.

Woensdag: pastaschotel met kip en paprika. Alweer de Njam klassieker, maar De Zoon mocht kiezen, vandaar

Donderdag:zalm met een kruidenkorstje en een aardappelslaatje met bloemkool

Vrijdag: home alone na een drukke week. Ik ga genieten van mijn favoriete comfort food. Marokkaanse linzensoep.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten