zaterdag 2 april 2011

Week 14: zon, koers en restjes

Je kan er niet aan ontsnappen als je in de Vlaamse Ardennen woont. Nog minder als fietsen in het gezin opdenbuiten en bij al onze vrienden bovenaan de agenda staat. Dit weekend passeert de Ronde en we zullen het geweten hebben. Sinds we hier wonen profiteren we ook van deze gelegenheid om onze vrienden van in de stad uit te nodigen voor een Ronde weekendje. En dus zit ik hier nu in het zonnetje nog even te genieten van de rust en een kop koffie voor we er invliegen voor de rest van het weekend.

Dat je zo’n feestelijk weekend perfect kan inplannen in je weekmenu zonder al te veel gedoe en zonder al te veel extra specialekes zie je hieronder.

Vrijdag: alweer een vrijdagavond moeten werken, dus pizza voor de heren thuis en kikkererwtenslaatje met feta op het werk

Zaterdag: De Ronde van Vlaanderen voor de sportieve papa’s, dus ‘s avonds moet er iets stevigs op het menu staan. En vermits we in feeststemming zijn gaan we met de hele hoop op restaurant. Ribbetjes à volonté. 7 volwassenen en 5 kleuters. Help!

Zondag: heilige koersdag. Waarbij alles moet gepland worden rond het zien van de fietsers. Liefst op meer dan 1 plaats. En wat mij betreft liefst met een moment tussendoor dat er gegeten kan worden. Vorig jaar had ik een lunch voorzien die een beetje stond te verpieteren tot 14u omdat er eerst naar de koers moest gekeken worden. Dit jaar ben ik voorbereid en voorzie ik een brunch die perfect kan uitlopen in lunch. Volgens de laatste planning wordt het kuiten kijken op Nokereberg en de Paterberg en dat betekent dat ik mijn volk tot een uur of 11 aan tafel kan houden.

Ik heb me niet in bochten gewrongen of mijn hersens gepijnigd om specialekes te verzinnen en hou het safe met dingen die de laatste tijd lekker bevonden zijn en oude favorieten.Ook probeerde ik het menu een beetje te plannen rond dingen die ik altijd in huis heb. Bovendien wil ik bewijzen dat je met een paar ingrediënten en een goed gevulde voorraadkast lekker en gezond kan koken voor veel volk zonder dat het je een arm en een been kost. Je zal zien dat ik veel gebruik maak van peulvruchten en en andere droge producten die ik standaard in huis heb.

  • tomaat-mozzarella quiche
  • spinaziequiche
  • tabouleh
  • citroenquinoa
  • mujadarra
  • witte bonen slaatje
  • humus
  • auberginedip (ik heb nog een grote pot geroosterde aubergines staan waar ik nog niets mee deed)
  • tomatensalsa
  • komkommersla met feta
  • pannenkoeken
  • ontbijtmuffins
  • broodjes
  • een paar kazen
  • hardgekookte eitjes
  • fruit

Maandag: met de restjes van gisteren maak ik een frittata. Als alles op is hou ik het bij een simpele vegetarische spaghetti

Dinsdag: linzen met pompoen en broccoli. Er zit een ideetje in mijn hoofd dat ik eens wil uitproberen

Woensdag: kipstoofpot met gebakken patatjes en iets met wortels

Donderdag: tagliatelli met de rest van de kip en broccoli

Geen opmerkingen:

Een reactie posten