vrijdag 1 april 2011

Eindelijk het groentepakket

Eindelijk is het zover. Door mijn ouderschapsverlof heb ik tijd om dat groentepakket af te halen. En hier zit ik dus met mijn eerste groentepakket dat volledig groen kleurt. Wat me wel verontrust is dat er iets bijzit dat ik  niet ken. Maar werkende in de sector mag ik dat natuurlijk niet te luid zeggen. Zou dat nu misschien die pastinaak zijn waar ik al zo veel over gehoord heb?
En wat ook cool is, is dat ik dat pakket moet afhalen in de bioslager, dus zal er hier weer wat meer vlees gegeten worden.

vrijdag: Stoverij met gebakken patatjes en witloofsalade en komkommersalade
zaterdag: bioworsten met broccoli en de rest van de gebakken patatjes
zondag: gratinaardappelen met kip in tomaten-champignonsuas
maandag:  rest van de gratinaardappelen met groenteburgers en broccoli
dinsdag: pakskeslasagne in de zetel met glas wijn en kijken naar vitaya
woensdag: preirisotto met noten en de onbekende groente
donderdag: chili sin carne
vrijdag: restjes


Stoverij:
Ik heb dat eigenlijk nog nooit van mijn leven gemaakt, want ik laat dat aan mijn ma en mijn schoonma over. Maar ik ga het nu toch eens proberen op zijn manier natuurlijk. De witloofsalade maak ik zo.


Biokip in tomatensaus
Kip aanbakken in een braadpan en nadien op bord apart leggen.
In dezelfde pan gesneden uii bakken, en dan knoflook en 250gr  gehalveerde champignons toevoegen. Een blik tomaten in stukjes toevoegen, samen met wat dragon, een glas rode wijn en 10 zwarte olijven in schijfjes.  Alles 10 minutjes laten doorkoeken en kip toevoegen.


Preirisotto
Cashewnoten bruin laten bakken en uitlekken op stukje keukenpapier. In een diepe braadpan, ui en prei stoven, knoflook en tijm toevoegen. Eventueel ook wat champignons als er nog in de frigo liggen. Dan rijst toevoegen en goed mengen. Blokje bouillon en water toevoegen tot alles goed onder staat. Deksel op de pot en op een laag vuurtje zetten. Na 20 minuutjes is het klaar en voeg ik noten toe en wat parmezaanse kaas ( NIET die uit dat rode pakje, maar echte).


Chili sin carne
Zo

1 opmerking:

  1. pastinaak is een witte wortel, ik gebruik hem om "stoemp" mee te maken, zo lusten de kindjes hem !

    BeantwoordenVerwijderen