zaterdag 27 november 2010

Die keer met de parelhoen

weekmenuAha, u dacht zeker: dat is hier al gedaan bij i., met dat weekmenuten, maar u was verkeerd. Ik heb gewoon een paar dagen overgeslagen, wegens (a) toch geen tijd om naar de winkel te gaan en (b) toch geen tijd om te koken. Dus woensdag en donderdag werden gewoon efkes vergeten, verzwolgen in het grote gat dat ons drukke leven tegenwoordig is. Vrijdag ging ik wel naar de winkel, en hopla: een weekmenu.

Eenvoud troef, deze week. Vrijdag at ik een traiteur-gedoe uit den Delhaize, het was niet bijster lekker, maar voedsel is voedsel soms. Vandaag is er vis uit de oven (het was er vorige week niet van gekomen wegens dinges -- euhm luiheid.), het lief gaat maandag spaghetti maken, ik plan een quiche te bakken en we gaan ook een dagschotel eten. Enkel gisteren en woensdag zijn iets ambitieuzer. Woensdag is er namelijk lam in een stoofpotje, maar dat recept kan ik u nog niet geven wegens dat ik het nog moet bedenken. Volgende week! Als het lekker was, tenminste. Anders zwijg ik het keihard dood. Gisteren echter heb ik de parelhoen gemaakt die mijn mama vroeger dikwijls eens op zondag op tafel zette. Ik vond dat toen altijd lekker, zelfs als ik nog maar pas uit mijn nest was gerold wegens te lang uitgeweest de zaterdagavond. Een recept dus, voor u, van mij, maar credits voor mijn moeder.

Nodig: een parelhoen, look, appelsien, gevogeltefond (ik heb een bouillonblokske gebruikt wegens ik heb dat niet in huis, fond, en ik was er vergeten kopen), look, boter, champignons.

Doe de parelhoen in stukken. Dat is zoals een kieken in stukken doen, want parelhoen is eigenlijk gewoon fancy chicken, met wat meer vet eraan. (Ik heb vorige week trouwens een boek gekocht in de Fnac met snijtechnieken en nu weet ik dus eindelijk echt hoe ge een vogel uit elkaar moet halen. Daarvoor deed ik maar wat en het resultaat zag er soms een beetje vreemd uit, maar met mijn nieuwe boek bij de hand lukte het wonderwel. Tip van het huis: eerst het wensbeentje verwijderen, daarna is alles veel gemakkelijker.)

De parelhoen kruiden met peper en zout en afbakken in een pan (Niet zo'n anti-kleefgedoe. Een echte braadpan, zoals ik vorige week heb gekocht met mijn cadeaubons voor mijn verjaardag.), in veel boter. Een paar teentjes look erover fijnknijpen of raspen. Gebruik zoveel look als ge zelf lekker vindt, natuurlijk. Ik heb dat graag, dus ik heb er vier gebruikt. Maar doe gerust minder. Wel opletten dat de look niet verbrandt, want dat gaat rap.
Als de parelhoen mooi gebakken is: het sap van 2 appelsienen erover, en wat water met een bouillonblokske (of fond dus, als u chique wilt doen en het niet vergeten bent bij de boodschappen). Laten prutttelen.
Ondertussen een bak champignons in stukken snijden (ik heb een halve kilo gebruikt) en die een kwariertje later toevoegen. Laten pruttelen.
Ik heb de fancy chicken 's middags gemaakt en 's avonds opgewarmd en dan de saus afgewerkt: vogelke uit de saus, warmhouden en ondertussen de saus binden met room en boter/bloem. Vogel weer bij de saus en opdienen met puree, kroketjes of rosti's.

Ik ga ook nog broodpudding maken, deze week, bedenk ik net, want broodpudding maken met een peuter, dat is mega-plezant. Ziet maar.

broodpudding maken = cool.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten