maandag 22 november 2010

Week 47, Vertellementen houdt het goed vol.

Ha.
De tweede week en ik ben netjes op tijd.

Maandag - Balletjes in tomatensaus
Dinsdag - Macaroni met hesp
Woensdag - Gevulde tomaten met rijst en bospaddestoelen
Donderdag - SOEP - Pompoensoep met korstjes
Vrijdag - PIZZA
Zaterdag - Tagliatelli met osso bucco
Zondag - Kalfsblanket, het liefst bij de vrienden van Mariakerke

Ziezo. U bent weer een stapje dichter bij het antwoord op de vraag wat u deze week weeral zou eten.



Maandag beginnen we met balletjes met puree, die ik netjes op zondag heb klaargemaakt. Samen met mijn lief, want die maakt de beste puree ever.
Het begin van de week, daar heb ik het altijd een beetje moeilijk mee, dus niet teveel getreuzel en vooral weinig tijd. Het geheim van goeie balletjes zou in het gebruik van champignons uit een bokaaltje zitten. Lach niet, mijn vriendin kan goed koken en verexcuseerde zich toen ze het eens voor ons maakte in de Ardennen. 'Sorry, maar hiervoor gebruik ik enkel champignons uit een bokaaltje'. Aangezien ik altijd luister naar mijn vriendinnen, en deze tip uit de geheime kast van haar mama komt, zwijg ik maar. Ik maakte een bechamel, die ik aanlengde met het kookvocht van de balletjes en voegde er tomatenpuree aan toe. Afkruiden en eventueel een beetje Worchestersaus eraan toevoegen.


Dinsdag macaroni, de saus maak ik op maandag, tussen de soep en de patatten, en zeg nu niet dat dat veel werk is. Ik moet den dinsdag dan alleen hesp snijden (Anouk die doet dat wel) en macaroni koken. Grillen in de oven en voila: er kan weer gevochten worden voor het korstje.

Woensdag: gevulde tomaten met rijst, daar moet ik mij nog eventjes over bezinnen, want ik heb dat nog nooit klaargemaakt. Maar dat zal mij wel lukken, wat denkt u?

Donderdag is het wederom soepdag, nog een soepje uit de diepvries dat ik 2 weken geleden maakte. Tegen den donderdag heb ik hier wel wat oud brood liggen, dat bak ik dan slim in de pan, zodat de kinders ook content zijn.

Vrijdag wordt het pizzadag, ik moet u niet vertellen hoe moe ik tegen de vijfde dag van de week ben. Maar allee, om populair te zijn bij de dochters, mogen ze hem zelf beleggen. Met tomatensaus en restjes uit de koelkast. En een glas wijn voor de moeder, daar doe ik het voor.

Op zaterdag gaan we groots, veel tijd, veel zin en dochters die graag helpen. Een receptje van Peter Goossens, uit zijn seizoensboeken. Ik heb die gekregen van het nichtje, en ik blader daar graag eens in. Al betwijfel ik of meneer Goossens die dingen echt wel klaarmaakt. Maar kom, ik geef het u mee, misschien weet u nog niet wat te eten in het weekend.

Tagliatelli met kalfsschenkel
5 snedes kalfsschenkel
200 g champignons de Paris, in schijfjes
320 g tagliatelli
1 el krulpeterselie, fijngehakt
parmezaanse kaas (naar wens)

Voor de tomatensaus:
1 ui
2 teentjes knoflook
olijfolie
1 tl gedroogde oregano
1 blik tomaten

Stoof voor de tomatensaus de ui en de knoflook aan in wat olijfolie. Doe er de oregano en de tomaten bij en laat op een zacht vuurtje lichtjes compoteren.
Kleur de schenkels aan in wat olijfolie, leg ze in de saus en stoof ze gaar.
Bak de champgignons kort.
Haal de schenkels uit de saus, verwijder het been en snijd het vlees in stukjes. Doe deze opnieuw in de saus en meng er de peterselie door.
Kook de tagliatelli gaar in ruim water, met zout en olijfolie erbij, volgens de tijd op de verpakking. Giet af en meng door de saus. Werk af met schilfers parmesan.


Zondag gaan we bij vrienden. Vrienden die altijd zeggen dat we niks moeten doen, maar allee, ik vind dat eigenlijk niet leuk, want wij worden daar altijd goed ontvangen. Kalfsblanket, zou ik mijn vriendin niet kunnen omkopen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten