zondag 21 november 2010

Weekmenu aan de Schelde (in Gent)

Kijk, weer een nieuwe weekmenuter. Ik weekmenu al lang, om de chaos in mijn hoofd wat te beperken. Dat ik niet de hele dag moet zitten denken "wat eten we vandaag?" en dan inspiratieloos in 't Vuil Geebeetje rondsloffen. Neen. Zondag weekmenu opstellen, maandag Collect & Go, en dan braafjes het weekmenu volgen. Dat vind ik makkelijk, zo met een gezin van 6 man. Een nieuw-samengesteld-gezin, met een papa van Jens (bijna 13) en Lies (11), en een mama (ik dus) van Janna (17) en Milan (15). Daar zit eet-gewijs vanalles tussen: een zeer kieskeurig meiske dat een beetje op de lijn moet letten, een ander meiske dat ineens vanalles leert eten, een jongen die niet zot is van groenten maar wel van vlees, en een jongen die alles opeet wat voor zijn neus komt, liefst zo snel én zo veel mogelijk. En een ma en pa die ook graag lekker eten. Soit. Ons weekmenu voor de komende week. Ik kook over het algemeen vrij simpele kost, omdat we ook uit werken gaan en vroeg gaan slapen wegens vroeg opstaan en zo niet veel tijd en zo.



Een archetypisch weekmenu van mijnentwege. Gekrabbeld, doorstreept, opnieuw, nog eens doorstreept... een rommeltje. Misschien laat ik de volgende keren de kinderen voor wat decoratie en zo zorgen.

Maandag: we hebben onlangs een halogeenoven gekocht, en die ga ik nu voor de tweede keer uitproberen. Gemarineerde kipfilets van de Colruyt, die ik daarin ga bakken. Met gebakken aardappeltjes (wellicht gebakken in olijfolie met look, tijm en basilicum toegevoegd), en een groentenmix uit de diepvriezer van de Colruyt.

Dinsdag: zalm (ga ik ook eens proberen in de halogeenoven, anders wentel ik die in bloem en bak ze in de pan) met spinazie met room uit de vriepdiezer, en gekookte aardappelen.

Nee wacht, ik had dat omgedraaid. Maandag gaat Janna naar de muziekschool, en dan is er weinig tijd. Zalm en spinazie en gekookte aardappelen gaat net iets rapper dan kip en gebakken aardappelen. Dinsdag is maandag dus, en maandag is dinsdag.

Woensdag: gewone, simpele, lekkere, Vlaamse kost. Rode kool, gekookte aardappeltjes, braadworst. Njammie.

Donderdag proberen we weer eens iets nieuws uit met een receptje van de Collect & Go: gewokte kip en broccoli en sonjascheuten met amandelen. En rijstnoedels. Op donderdag eten Jens en Lies warm op school, en dan proberen we al eens iets uit waar ze minder enthousiast over zijn.

Vrijdag: spaghetti maison, met véél groentjes. Ik maak een giga-hoop spaghetti-saus (met 2 kilo gehakt haha en dus een grote pan), en vries de overschot in om later eens lasagne te maken. Dat is dan wat minder werk.

Zaterdag: mogen we uit eten. Hoera!

Zondag: ook eens iets nieuws (alhier toch): gehaktballetjes met bleekselder. Mens, daar heb ik zin in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten