zaterdag 11 december 2010

De week waarin Vertellementen niet echt weekmenuutte

Mijn schoon opgesteld weekmenu viel compleet in het water: een lief in verlof, zelf ook verlof en vooral onbedaarlijke goesting in andere dingen dan de menu's op mijn planning.
We gingen teveel op restaurant, aten heerlijke meeneemThai en rommelden maar wat aan. Goed voor mijn zin, minder voor mijn portemonnee. Maar bon.

Er was wel de bloemkoolrevelatie, uit het tijdschrift van Jamie Oliver: lekker, mooi en niet eens zo veel werk.
Trek de bloemkool in redelijk grote roosjes, blancheer die kort. Dit is echt belangrijk, want anders is bloemkool moeilijk te behandelen en niet meer zo lekker.
Maak een 'batter' (beslag) van 2 eieren en 5 lepels bloem. Ik heb eerst de eieren opgeklopt en er dan in porties de bloem aan toegevoegd. Tot ik een lopend beslag kreeg.
Vul een potje met paneermeel. Het kan uiteraard ook met zelfgedroogd broodkruim, waaraan je kruiden, zout of iets anders aan toevoegt.
Haal de roosjes kort door het beslag, laat wat uitdruppen en haal ze dan door het paneermeel.
Bak goudgeel in 10 minuten.

Jamie serveert dit met een warme chili-tomatensaus. Ik heb vlug een sausje in mekaar geflanst met tomatenpassata en paprikapasta die ik liggen had.

Het was super, zag er enorm presentabel uit en werd door alle tafelgenoten goed bevonden. Ik heb het klaargemaakt met zeebaars, gebakken op het vel, en rijst.

Jamie geeft nog drie andere recepten met bloemkool, die ik de volgende weken uitprobeer.

Op naar een geplande week, met lamsbout, gevulde kip en spruitjesgratin.

Omdat het al een klein beetje feest is, zo in het midden van december

Geen opmerkingen:

Een reactie posten