zaterdag 18 december 2010

Week 50 en 51 een beetje door elkaar

Je moet het maar nemen zoals het is, mijn week 50 en 51 worden een beetje samen gebracht. Eén: ik was ziek deze week (geen courage en vooral geen goesting), twee: het was nog een keer van véél te veel gekocht en daarom maar 2 dagen krak hetzelfde.



Gisteren was het mijn beurt om op stap te gaan. Geïnviteerd bij de vriendin van het nichtje. Haar lief kan koken, dat wisten we al, maar zij: ho ho ho. Allemaal kleine gerechtjes boordevol smaak: kikkererwten met spekjes, linzen met feta en artisjokken, scampi's, quiche, brood, patatjes met verse kaas, zalm, zure room. En drank, wat had ge gedacht als 4 dames uit mogen gaan?



Zaterdag, vandaag dus:

Op de middag eten we Pasta van Dagelijkse Kost, rap klaar en vol ingrediënten waar we erg van houden.

Vanavond gaan we Turks eten op restaurant. Met de kinderen mee. Want ja, die van ons kunnen dat, zonder dat ze de boel op stelten zetten. En ze hebben daar het allerallerlekkerste vers gebakken brood dat ik al ooit heb gegeten. Ander Turks brood is niks in vergelijking met wat die mama daar bakt in haar oven. Ik bestel dan ook maar een extra portie helemaal voor mezelf.



Zondag: kipdag

Gevulde kip (appelsien, kastanjes, veenbessen) met pancetta en patatten in de schil en geroosterde groenten.

Pannekoeken na de cinema bij vrienden, want Anouk en ik gaan Harry Potter kijken.



Maandag Kippastei

Met de restjes van de kip van zondag en eventueel nog een kippefilet. We aten dat niet zo lang geleden bij Els , ze had een vulling gemaakt van room, kip, prei (en selder?)en kruiden. Alles in een ovenschotel en afdekken met bladerdeeg. In de oven en hupla, ge kunt u met uw kindjes bezighouden terwijl het in de oven zit.



Dinsdag Iets Thaïsachtigs

Ik ben aan het experimenteren, ik heb verschrikkelijk goeie afhaalthaï gegeten: het moest iets zijn met gewokt rundsvlees in reepjes, vissaus, peper, look, sjalot, chilipepers, sojasaus, palmsuiker en bamboo. Ik moet de verhoudingen eens goed bekijken, en zien wat het geeft.



Woensdag Vis

Ik ga te voet naar 't stad op woensdagvoormiddag, koop mijn vis bi j de sexy visboer, die bovendien weet waar het over gaat. Ik zoek wijting, die ik zal bedekken met gerookte ham, en zal serveren met groene kool en/of wortels.



Donderdag Vlug vlug

Soep, of iets anders dat vlug klaar is, waardoor ik tenminste één avond in de werkweek écht het gevoel heb dat er tijd op overschot is. Hm.



Vrijdag Kerstavond - thuis met de kinderen en de vrijgezel

Nadat we al jaren vaststellen dat er eigenlijk niemand meer honger heeft als het hoofdgerecht op tafel komt, hebben we beslist deze keer maar decadent veel hapjes te maken. Luie dingen, die ik donderdag of vrijdag na de middag al kan maken:

- gerookte zalm en radijsjes

- couscous met rozijnen, pijnboompitten en zwarte olijven

- gebakken merguez voor bij de couscous

- vissoep met rouille ( niet zelfgemaakt, geen tijd)

- linzensalade

- toastjes met gesmolten mozzarella en paprikapoeder

- gevulde champignons met geitenkaas van de bioboer van de markt

- groenteloempia's (maak ik nu en vries ik in)



Zaterdag Kerstmis- Kalkoen bij de schoonfamilie.

Een jaarlijkse traditie, vroeger bij de schoonmama, nu bij het nichtje, kalkoen met kroketjes.

Mijn schoonmoeder staat waarschijnlijk een putje in de nacht op, om aan de kalkoen te beginnen. Tot hij mals is en zij met haar potten wordt opgepikt tegen de middag.

Ik moet daar gewoon zitten en niks doen, eigenlijk. Alleen die perziken met slagroom, daar snap ik helemaal niks van. Maar ja, de hapjes maken dat al lang goed.



Zondag Tja, zondag

Ik denk dat we restjes gaan eten, een loom gevoel zullen hebben en de kindjes gaan afzetten bij mama, want wij moeten werken in de week. Pizza, baguette, of gewoon soep met stuutjes.

Zo, Vertellementen is weer mee. Hèhè.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten