woensdag 22 december 2010

Het ultieme weekmenu: kerst



pffffff, amai. Het gaat hier opdenbuiten niet vlot om hét weekmenu van de laatste week van het jaar te maken. Ik heb al drie verschillende menu's de revue laten passeren voor kerstdag en ben nog niet honderd procent zeker of het nu wel duidelijk is. Een mens heeft soms teveel inspiratie. Wat duidelijk blijkt uit mijn weekmenu is dat het vakantie is en dat de gerechten aangepast zijn aan een vierjarige die elke dag mee aan tafel schuift. Dit in tegenstelling tot schooldagen wanneer de Zoon zijn portie warm eten op school geserveerd krijg en ik al eens iets anders op tafel mag zetten.

Maar ok, genoeg gezeverd. Aan het werk!
Vrijdag: kerstavond bij mijn ouders.

Zaterdag: kerstdag bij mij met schoonouders en buren. Zes volwassenen, 1 kleuter en 2 tieners. Vermits we in de voormiddag nog even moeten aperitieven bij familie en dan nog half Vlaanderen moeten doorrijden naar huis gaan we voor veel dat op voorhand te maken is en niet teveel aparte gerechtjes.

* Hapjesbuffet met chipjes en dipjes - een pompoensoepje in kleine glaasjes - kleine worstenbroodjes - kleine visquiches. Dit alles bij een vuurtje in de tuin tot onze tenen er afvriezen. Dan een kleine wandeling terwijl den hoofdschotel in de oven gaat. Met een thermos warme wijn en een thermos warme chocomelk. En hopelijk met de slee

* beef Wellington of toch mijn versie hiervan. Een stuk rosbief ingesmeerd met een kruidenpasta, ingepakt in bladerdeeg. Hierbij mijn ultieme puree (veeeeeeel boter) en gekonfijte worteltjes. Voor de kinderen een alternatief namelijk spiesjes met worst en champignons met appelmoes. Bij het vlees een rijke vleessaus met porto en sjalotten.

* tiramisu en een kaasplankje met tarte tatin van geroosterde ajuintjes en tijm
Zondag: restjes
Maandag: vispannetjeuit Nigella Christmas
Dinsdag: spaghetti

Woensdag: vis met een korstje, frietjes, erwten en zelfgemaakte tartaarsaus
Donderdag: kip met komijn, kaneel en abrikozen uit de Delicious van december

Geen opmerkingen:

Een reactie posten