donderdag 2 december 2010

Een week uit dat ene boek


Je weet wel, dat ene kookboek dat je niet kon laten liggen in de winkel. Dat ene kookboek, dat ondertussen stof ligt te verzamelen in je kast omdat je er nog nooit ofte nimmer iets uit klaargemaakt hebt. Weekmenuten uit dat kookboek wordt de uitdaging op den buiten voor de komende week.

Ik kocht het boek eigenlijk vooral voor de titel. I am almost always hungry. Een titel die perfect bij me past. Maar na er thuis verschillende keren in gebladerd te hebben kwam de klik niet. Er stond zo precies niet veel in dat ik wou klaarmaken. Dus heeft het een tijdje gelogeerd in de reserveboekenkast, in de verhuisdozen, naast mijn bed op het stapeltje ooit te lezen ... Tot nu. Ik ben er met een verse blik in beginnen bladeren en heb een heerlijk weekmenuutje bijeengesprokkeld.Al geef ik toe dat ik gezucht heb. En eindelijk het probleem met dit boek gevonden heb. Het is een Amerikaans kookboek. Amerikaans zeg ik u ... daar was niets spectaculairs van te verwachten natuurlijk. Al haalt het veel inspiratie uit Frankrijk en Italië. Gelukkig

Vrijdag: voeten onder tafel schuiven bij de grootouders.

Zaterdag: na een meer dan waarschijnlijke overdosis sintchocolade iets lichts. Heilbot in papillot met salsa verde. Krielpatatjes gestoomd boven een bedje tijm en nadien gebakken.

Zondag: gegrilde kip, gemarineerd in rode wijn, tijm en look met aardappel-venkelpuree en groene boontjes met citroen en olijfolie

Maandag: Tart flambé met frisé salade

Dinsdag: Bistecca Fiorentina (Toscaanse steak) met de rest van de frisé salade en een pastaatje met eenvoudige tomatensaus

Woensdag: kinnekeskost . En dat was een moeilijke uit dit boek. Ik werd geïnspireerd door het recept van krabkoekjes en besliste dan maar om zalmkoekjes volgens mijn eigen recept te maken.

Afgekoelde puree mengen met zalm (gepocheerd, uit blik of gerookt en in fijne snippertjes gesneden), verse kruiden (peterselie, oregano, basilicum, dille ... of gedroogde). Een eitje erbij en wat bloem zodat je een niet te natte maar ook niet te droge substantie krijgt waar je hamburgervormige koekjes uit kan vormen. Haal ze door geklopt ei en paneermeel en laat ze nog even afkoelen in de frigo zodat ze zich goed zetten. Heerlijk met aïoli of een ander sausje. Misschien wel de harissamayonaise van Mme Zsazsa. Over de harissamayonaise gesproken, misschien doe ik er wel pompoenfrietjes bij (geïnspireerd op de zoete aardappelfrietjes).

Donderdag: grutten met gepureerde knolselder. Ok, grutten wil ik al een tijdje proberen. Het wordt veel gebruikt in de zuidelijke staten van Amerika (denk daar waar True Blood zich afspeelt). Wat opzoekwerk vertelt me dat een gelijkaardig iets kan verkregen worden door polenta te gebruiken. Polenta, wat ik in heel mijn leven 1x klaargemaakt had en wat niet te vreten was. We gaan dus voor een herkansing (en ja, mijn diepvriezer zit vol instant food mocht het mislukken). Dit lijkt me heel erg comfy food te zijn, dus gaan we voor worstjes met ajuinsaus erbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten