zaterdag 8 januari 2011

Week 2


Week 2 begint met het recept van de amandel-perentaart, waar Cathy om vroeg vorige week.

Het is een taart met een zanddeeg, zoals zoveel taarten. Zanddeeg jaagt mij altijd een beetje schrik aan, want nog niet zo lang geleden probeerde ik een recept uit van Leila Lindholm (A piece of cake), die zovéél boter in haar recepten moefelt, dat mijn oven in brand stond. Een kookboek met mooie foto's, ja, maar ik twijfel hoe langer hoe meer aan de hoeveelheden in het boek. Wat wel redelijk cruciaal is als het om taarten en koekjes gaat.



Ik plukte het uit Delicious van ergens in het najaar, daar ging het om een pruimentaart. Ik heb de pruimen dus gewoon vervangen door peren, ah ja.


Zanddeeg:

250 g bloem - 60g suiker (ik: 40 gr)- 125 gr koude boter in blokjes - 1 ei (ik gebruikte er 2)

Amandelcrème: 100 g gemalen amandelen (ik koop die in de Colruyt, prijs-kwaliteit het best. de biowinkel heeft kwalitatief gezien smaakvollere amandelen, maar die zijn pokkeduur) - 80 gr suiker ( ik:50 gr) - 2 losgeklopte eieren - 50 gr zachte boter

Vulling: peren, een stuk of vier, het best rijpe gevallen, en wat suiker om over de peren te strooien


Voor het zanddeeg meng je de bloem en de suiker met de boter tussen je vingers tot een fijn en kruimelig mengsel. Maak een kuiltje in het midden en voeg het ei toe. (ik gebruikte 2 eieren, het deeg werd met één ei niet samenhangend genoeg) Kneed het mengsel snel tot een samenhangend deeg en laat het afgedekt één uur koel rusten.

Pureer de ingrediënten voor de crème tot een pasta in de keukenmachine (ik was te lui om mijn machine uit de kelder te halen, dus ik deed het met de mixer, het lukte).

Schil de peren, snijd ze in 4 gelijke stukken.


Rol het deeg uit op een dun met bloem bestoven werkblad en leg het in een ingevette taartvorm van 26 cm doorsnede. Verdeel de crème over de taartbodem en verdeel vervolgens de peren over de crème, met de bolle kant naar boven. Strooi nog wat suiker over de taart en bak op 180° tot de taart klaar is. De tijden in Delicious kloppen nooit met mijn eigen oven, dus je prikt het best eens om te checken.


Ik heb mijn taart overpoederd met bloemsuiker, omdat ik wat minder suiker in het recept had verwerkt en omdat ik wou stoefen bij de collega's van Jan zijn werk.

De taart is vertrokken naar Brussel zonder dat wij recht hadden op een stuk, en Anouk vond het schandalig. De collega's vonden dat zo erg niet.


Allee hup, de week dan.


Maandag Witlof in de hesp in de oven, met puree van Jan


Dinsdag (wegens groot succes) Gebakken bloemkool en couscous met gegrilde halloumi.

De bloemkool kort blancheren in grote roosjes, door een beslag van wat bloem en losgeklopt ei halen, en daarna wentelen in paneermeel en krokant bakken in olijfolie. De couscous maak ik terwijl de bloemkool bakt.


Woensdag Vis, ik zie nu al uit naar de wandeling naar mijn visboer :) Er komt zeker een puree bij, iets met knolselder of pompoen of prei.


Donderdag Soepdag

Broccolisoep met stilton, een recept van Jamie, zo met geroosterde nootjes en croutons vanboven erop. Njammie.


Vrijdag

Simpel en lui en een beetje moe, ik weet het nu al. Vegetarische burgers uit de Bioshop, in hamburgerbroodjes , met sla, tomaat en komkommer. En niet te vergeten: cheddarkaas in sneetjes, die zo verrukkellijk smelt als je het broodje dichtdoet.


Zaterdag Iets met kip, witte bonen en gebakken patatjes. Ik moet nog op zoek naar een kruid dat daarbij past.


Zondag Prei-Paddestoeltaartjes

Een lekker vulling maken,: prei - champignons - kippebouillon uit mijn diepvries - wat kruiden - voor jan wat kip, tssss

De vulling in kleine overnschaaltjes gieten en bedekken met bladerdeeg.

Serveren met rijst, waaraan ik vanalles zal toevoegen, wat erwtjes uit de diepvries, peterselie die op moet, restje wortels,...


De foto heeft niks vandoen met het eten van deze week. Het is de pastei met kip van vorige week. Verrukkelijk.


2 opmerkingen:

  1. MMM ziet er lekker uit ,vind het super lief dat je de moeite deed ,mercikes!!
    Cathy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die gebakken patatjes, dat doe ik altijd met rozemarijn erbij. Héérlijk!

    BeantwoordenVerwijderen