zondag 23 januari 2011

Week 4

En opdenbuiten gaat door op het ingeslagen pad. Niet teveel vlees op dit weekmenu dus. En nog steeds geen geweldige foto’s. Toen ik gisteren na lange tijd nog eens op de mountainbike kroop – het is hier immers heel erg mooi om te fietsen- ging dat geweldig. Ik wil niet alle eer aan mijn vleesloze, gezonde keuken geven. Ik heb immers een nieuwe fiets die zo goed als niets weegt, maar toch, ik voelde me een stuk fitter en gezonder dat de voorbije maanden. We gaan dus verder met het eigen gezondheidsdieet van weinig vlees, weinig maar volle zuivel, veel groenten en veel volkoren.

Week 4

Vrijdag: en we zondigen al vanaf de eerste dag. Spaghetti met kleine gehaktballetjes. De bedoeling was om de truc met de citroenzeste toe te passen (schijnt absoluut heerlijk te zijn) maar ik ben het vergeten

Zaterdag: Linzen met worst, appelmoes en worteltjes. De worst werd voor mij vervangen door kikkererwten met berbere.

Kikkererwten met berbere

  • kikkererwten laten weken en koken volgens de instructies op het pak
  • wanneer bijna goed, afgieten
  • echte boter laten smelten, sjalotje en lepeltje lookpasta aanstoven
  • kikkererwten toevoegen
  • een theelepel berbere
  • een handvol gesnipperde peterselie

Ook de worteltjes waren heerlijk. Uit het hoofd naar een recept uit de Delicious van december.

Zoete worteltjes

  • wortelen in grote stukken in een ovenschotel
  • overgieten met een eetlepel vloeibare honing
  • peper, zout, komijnzaad en sesamzaad toevoegen
  • olijfolie overgieten, niet teveel, en mengen zodat alle wortels bedekt zijn met een beetje olie en honing

Zondag: stoverij met puree en knolseldersalade van Jamie (linten knolselder, augurkjes, kappertjes en een vinaigrette van mosterd, wijnazijn en een beetje mayo). In plaats van de stoverij eet ik een slaatje van rode bieten en feta

Maandag:heilbot met een korstje. Ik kocht immers een zak Panko broodkruim en dat zou het summum van korstjes moeten geven. Hierbij een torentje van zoete aardappel, aubergine en venkel. Iets wat ik een week of twee geleden ging proberen en wat er niet van gekomen is. Een nieuwe poging dus om te experimenteren

Dinsdag: couscous met geroosterde groenten uit de Delicious van januari

Woensdag: kippenpastei met iets van groentjes en noedels

Donderdag: champignonrisotto met rucolaslaatje

1 opmerking:

  1. ziet er lekker uit! ikzelf maak altijd 'stoverij' met seitan als je 't graag vegetarisch wil, echt een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen